Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XHeroes III - Board GameHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
Witaj nieznajomy.
rejestracjalogowanieFB

zarys

Wypis z „Encyklopedia Historica” autorstwa Izaaka Nortona



Dzieje Chedianu są w dużej mierze okryte mrokiem tajemnicy, szczególnie jeśli chodzi o wydarzenia sprzed Wielkiego Kataklizmu. Pierwotni mieszkańcy krainy byli Półorkami, którzy nie prowadzili żadnych kronik i przekazywali sobie tradycje ustnie. Niestety po Wielkim Kataklizmie większość ich tradycji została zapomniana. A po pojawieniu się w Chedanie nowych ras wiele rzeczy uległo zmianie.

Krótka informacja o czasie
Czas mierzony jest w latach Przed Kataklizmem (PK) lub Następujących Po Kataklizmie (NPK), co oznacza liczbę lat przed tym, lub po tym kiedy Verhoffin rzucił magiczne zaklęcie, które doprowadziło do zniszczenia potężnego Cesarstwa Ursańskiego.

Era Klanu Dia


Ursański Korpus Ekspedycyjny odkrył Cheh`dian około 500 roku PK. Z tego okresu zachowało się kilka krótkich zapisów opisujących utarczki z grupą Półorków w północnym regionie znanym jako Chadianne. Prawdopodobnie chodzi tu o błędnie zapisany wyraz Cheh`dian, co w języku Półorków oznacza „Krainę Klanu Dia”. Nazwa ta jednak przyjęła się i przeszła w dzisiejszą formę Chedian. Niestety historia i tradycje Półorków z Chedianu zostały zapomniane, z powodu śmierci gawędziarzy, którzy zginęli podczas Wielkiego Kataklizmu.


Wielki Kataklizm


Przed rokiem 0PK, Rysh, kontynent, na którym leży Chedian wyglądał zupełnie inaczej niż dzisiaj. Dominacja Cesarstwa Ursańskiego była niemalże całkowita. Jego obszar wpływów był ogromny, a ambicje jeszcze większe. W tym okresie cesarscy podchodzili do wszystkiego podejrzliwie i z nieufnością. Przed rokiem 200PK w prowincji niedaleko Cesarstwa Urańskiego pojawił się nieznany wcześniej czarnoksiężnik, który wybudował wielką wieżę. Nazywał siebie Verhoffinem i ogłosił wieżę niezależną prowincją, niepodległą Imperium Urańskiemu. Cesarz Ralfor i jego następcy prowadzili przeciw niemu kilka bezskutecznych kampanii.
Około roku 10 PK cesarz Trandis wynajął zabójcę o imieniu Nazrim, który miał zamordować Verhoffina. Po 10 latach i zdobyciu kilku magicznych artefaktów Nazrim spróbował pozbawić czarnoksiężnika życia. Nie udało mu się, a w odpowiedzi na zamach Verhoffin wspiął się na czubek swojej wieży i rzucił zaklęcie, które spowodowało zniszczenie połowy Imperium Ursańskiego. Spustoszył wielkie połacie ziemi. Miasta, których czar nie tknął, legły w gruzach w wyniku trzęsień ziemi. Olbrzymi pas ziemi otaczający wieżę Verhoffina rozpadł się. Powstało tam morze, nazwane morzem Verhoffina. Większość mieszkańców Imperium Ursańskiego utraciła swoje domy i rodziny. Pomimo, że Imperium istniało jeszcze 13 lat, wydarzenie to przyczyniło się w bardzo dużym stopniu do jego upadku.

Nowi Osadnicy


Ze wszystkich regionów, które zostały dotknięte Wielkim Kataklizmem (czasem zwanym również Kataklizmem Verohffina) Chedian ucierpiał najmniej, choć nastąpiły tam zmiany klimatyczne i ukształtowania terenu. W innych krainach ludzie walczyli o przetrwanie. Ci, którzy byli w stanie, szukali pożywienia daleko od domu. W końcu poszukiwacze pożywienia dotarli do płodnych ziem Chedianu. Liczba mieszkańców tego regionu niesamowicie wzrosła od czasu Wielkiego Kataklizmu. Na początku dominująca rasa Półorków niechętnie przyjmowała nowych osadników, ale czasy były ciężki i każda para rąk była mile widziana.

Współczesny Chedian (521NPK)


Współczesny Chedian jest podzielony na 6 wielkich krain, z których każda ma swojego przywódcę. Przywódcy klanów, znani jako Jarlowie, są od siebie niezależni, chociaż handel między klanami jest zjawiskiem częstym. Podstawą gospodarki współczesnego Chednianu (szczególnie w Thjoradzie) jest handel, oczyszczanie i obróbka nowego metalu zwanego Thjoradem. Throjad jest metalem niezwykle łatwym w obróbce i doskonale nadaje się do wytwarzania magicznych przedmiotów. Najpotężniejsze przedmioty magiczne, wykonane w przeciągu ostatnich 500 lat zostały wykonane z Throjadu. Znając niezwykłe właściwości Thjoradu zadziwia fakt, że był przyczyną tak niewielu wojen. W przeciągu ostatnich 500 lat stoczono jedynie 12 wojen (znaną pod wspólną nazwą Wojen Thjoradiańskich), a ostatnia z nich odbyła się niecały wiek temu. Za wyjątkiem klanów Sturmford i Drangheim, jarlowie czasem rozmawiają ze sobą, a każdego lata na festiwalu znanym jako „Zjazd” rozstrzygają swoje spory. Prawie całe życie codzienne w Chedianie skupia na porze wysiewów i porze najazdów. Na wybrzeżu Morza Verohffina znajduje się wiele bogatych miast, więc widok statków wojowników kierujących się ku bogatym miastom na południu nie jest niczym niezwykłym.

© 2003-24 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.
Komnaty "Might and Magic IX". Redakcja, kontakt