Bugi
MM9 nie jest pozbawione bugów. Ba! Z przyczyn technicznych (w tym zbyt krótkiego czasu na naukę silnika gry przez twórców ostatniej 'numerycznej' części serii) ma ich nader sporo.1. Nie jest to co prawda bug w ścisłym znaczeniu tego słowa, ale... nie możemy awansować, jeżeli zdamy zadanie i nie zaznaczymy przy 'pobieraniu' go kto ma tego dokonać, gdyż ta opcja nie pojawia się w żadnym późniejszym tekście. Innymi słowy - musimy zaznaczyć kogo chcemy awansować PRZED oddaniem zadania (lub w przypadku Najemnika przed jego wykonywaniem).
2. Jest kilka miejsc, w których gra może się zawiesić pod pewnymi warunkami i uniemożliwić ukończenie gry:
- Kopalnie Thjoradu: jeżeli walczymy w systemie turowym i/lub przypadkiem uderzymy Eborę zanim ściana zostanie w pełni zniszczona, włącza się filmik, ale sama Ebora nie mówi nic, przez co nie możemy pchnąć fabuły dalej,
- Fort Yanmira - Yanmira można zabić w walce magią (na ciosy fizyczne wydaje się być całkowicie odporny), ale gra nie uznaje tego rozwiązania,
- Rada wojenna w Thronheimie: jeżeli sami zainicjujemy rozmowę z Yrsą, ta może nie zlecić nam zadania zdobycia lalki dla jej córki, a tym samym obrady będą trwały w nieskończoność,
- Wieża Verhoffina: jeżeli nie zabierzemy Pisma Przeznaczenia ze stolika i wejdziemy do Arslegardu, zabijając się gdziekolwiek poza Wieżą (podobno śmierć w Wieży bez Pisma powoduje, że Zwieńczenie Porządku trafia ponownie do naszego ekwipunku), nie zdobędziemy Pisma w inny sposób, a ono samo zniknie z Wieży, uniemożliwiając mam ukończenie fabuły,
- Łaźnia i Tysiąc Strachów: walka w trybie turowym może spowodować zablokowanie się przerywników filmowych,
- Frosgard: posłaniec Krohna czasami nie pojawia się po przyłączeniu do drużyny Tamura Lenga, co uniemożliwia posunięcie fabuły dalej (Krohn nie będzie chciał z nami rozmawiać),
- Tysiąc Strachów: jeżeli wejdziemy do lokacji przed czasem i uruchomimy filmik, ten wyłącza się do końca gry, co może spowodować, że nie uwięzimy Njama i tym samym nie ukończymy gry.
3. Błędy nie ominęły także zaklęć:
- Trucizna: najkrótszy czas do wykonania następnej akcji jest na poziomie eksperta (27), a nie arcymistrza (30)
- Iskry: problem jest niemal identyczny jak w przypadku Trucizny - ekspert i arcymistrz tego czaru mają identyczne (30) czasy do wykonania następnej akcji
- Zaczarowanie przedmiotu: skuteczność czaru jest niższa na poziomie eksperta niż na normalnym poziomie
4. W Domu Klusa strażnicy mają tendencję do zostawiania swoich trupów koło drzwi wyjściowych, uniemożliwiając nam wyjście.
5. Mapy lokacji nie zawsze oddają rzeczywistego ułożenia względem stron świata np. północ w mieście Thjorgard to wschód na mapie tej "lokacji".
6. To raczej nie jest bug, ale... brak rozprysków krwi na ekranie podczas walki - jedynie tekst jest informacją na temat trafienia.
7. Nie ma informacji na temat stanów postaci nigdzie poza "szybkim zestawieniem" (przycisk Z) lub w ekwipunku postaci (jeżeli nie ma ona żadnych przedmiotów niezałożonych).
8. Co do lokacji to również w niektórych z nich pojawiają się bugi, które uniemożliwiają ukończenia zadania lub inne 'artefakty' w rozmowach:
- Twierdza Anskram: niekiedy generatory impów nie gasną po pokonaniu przeciwników lub też finalny imp nie pojawia się (co w tym przypadku jakoś nie przeszkadza w ukończeniu zadania)
- Guberland: Kapłan, którego znajdujecie w Lindisfarne, powinien czekac na was w Guberlandzie, ale jedyne co wiecie o nim to to, że już przybył (przekazuje wam to wasz promotor)
- Lindisfarne: kwestia, że kapłan, którego szukaliśmy, czeka na nas w hallu pozostaje aktywna po jego odebraniu
- Wieża Verhoffina: zaryglowane drzwi po odryglowaniu i wyjściu z lokacji, są ponownie zaryglowane, ale tym razem nie da się ich odblokować
- Arena: jest to chyba najbardziej zabugowana lokacja w grze - niekiedy pomimo pokonania przeciwników drzwi wyjściowe nie otwierają się albo gra zawiesza się tuż po rozmowie z krupierem na temat naszej walki na arenie (wybór poziomu)
9. Czas ładowania lokacji może czasami wynosić aż 7 minut (bardzo rzadkie, ale potwierdzone).
10. Spośród innych, pomniejszych bugów warto jeszcze wspomnieć o:
- niekiedy nie wgrywa się nowa lokacja (ekran ładowania nie znika!),
- sakiewki z potworów znikają jeżeli odchodzimy od nich za daleko,
- artefakty z czarnych skrzyń przepadają w przypadku resetu lokacji (zarówno "naturalnego" jak i kasowaniu minisaves), ale zostają uznane przez grę jako otrzymane i już nigdy nie pojawiają się ponownie (innymi słowy - reset lokacji = brak artefaktu i jednocześnie mniej artefaktów możliwych do zdobycia)
- w Pracowni Lisza spotkałem się z dziwnym bugiem - niektóre stwory po odrodzeniu nie atakują i można przez nie przejść (są niczym duchy-posągi) no i oczywiście nie są widoczne przez grę jako przeciwnicy, zupełnie jakby ich nie było dla niej.
Naprawa błędów
1. Zawieszanie się ekranu ładowania:
- sposób I: alt+tab i powrót do gry
- sposób II: ten sposób jest bardziej skuteczny
skasuj z ART.REZ poniższe pliki:
ART\LOADSCREEN\LOADINGBOAT-LEFT.PCX
ART\LOADSCREEN\LOADINGBOAT-RIGHT.PCX
ART\NULL.PCX
skasuj z LOCALART.REZ poniższy plik:
LOCALART\LOADSCREEN\LOADINGBG.PCX
2. Większość pomniejszych bugów jak np. brak posłańca Krohna czy problem z kominkami impów można rozwiązać poprzez usunięcie plików z katalogu minisaves.
3. Nie jest w pełni potwierdzone, ale usunięcie plików *.MM9 z katalogu saves (pliki te mają zapisany aktualny stan aktualnie odwiedzanej lokacji) działa podobnie do punktu 2, ale nie kasuje przedmiotów z listy.
4. Dla błędów związanych z lalką dla Bikki i problemów we Frosgardzie pod koniec fabuły stworzono obejście w postaci podmienialnych plików rude.rez. Wystarczy wykonać kopię zapasową własnego rude.rez i podmienić go na jeden z dwóch dostępnych w tej paczce (w przypadku brakującej lalki dla Bikki plik z folderu Bikki, a dla drugiego problemu - z folderu Tamur; paczka ta zawiera jeszcze kopię zapasową rude.rez w razie czego).
5. W Skarbcu dodano plik cshell, który między innymi przyśpiesza wczytywanie ekranów (miasta, ekwipunku, itp.).